Full Islamic Movie, Susah sangat ke ?

Agak lama tidak update blog, biasalah rutin mahasiswa kadang-kadang agak stress sebab banyak esaimen, banyak program, banyak masalah, banyak karenah orang sekeliling. Mood nak update pun semakin berkurang.Tapi alhamdulillah, sekarang cuti pertengahan semester jadi boleh laa luangkan masa dengan blog ni.  
Melihat apa yang berlaku dalam dunia filem tanah air, banyak kebimbangan yang ingin aku kongsikan, dan jangan pula disalah faham..apa yang dikongsikan hanyalah luahan dan pendapat peribadi, tidak berkait dengan orang politik, ekonomi, ngo, persatuan atau apa sahaja yang wujud di bumi Malaysia.
Tidak dinafikan, filem-filem yang ditayangkan sekarang mendapat sambutan yang sangat menggalakkan khususnya daripada golongan muda. Contohnya filem KL Gengster, Ombak Rindu dan macam-macam lagi dan aku yakin korang lebih tahu. Namun dalam keghairahan pengarah mengaut keuntungan, ada kebimbangan yang aku yakin, orang yang faham dan tahu agama akan turut merasai kebimbangan tersebut.
Apa yang aku cuba highlight kan dalam entry kali ini ialah unsur-unsur ghairah/lucah/seksi cuba untuk 'dipopularkan' dalam filem Malaysia oleh pengarah-pengarah filem kerana mengakui, perkara tersebut merupakan satu bentuk tarikan supaya ramai yang menonton. Cubalah suruh pengarah-pengarah filem buat filem : 
  • Perempuan/lelaki mesti tutup aurat dengan sempurna
  • Babak pegang-pegang tidak ada
Dengan kata lain, perlu diterapkan nilai-nilai Islam dalam pembikinan sebuah filem!

"xkan lah baru sekarang ko nak kritik!dalam cerita lain ada jugak babak-babak macam tu, tapi ko tak kritik pun"!
"filem-filem zaman dulu pun ada jer perempuan pakai seksi, ketat, bla bla bla bla.. "


Bukan masanya kita nak menunding jari pada pengarah-pengarah filem zaman dulu, yer mungkin dulu ramai yang jahil, ramai hanya kenal Islam pada nama sahaja, Ustaz/Ustazah zaman dulu tidak seramai zaman sekarang, rancangan berbentuk Islamik zaman dulu pun kurang, apatah lagi zaman dulu nak ada televisyen pun payah, radio kadang-kadang boleh lah dengar tu pun kalo tumpang rumah orang kaya!

Sekarang dah ada televisyen, majoriti yang mampu beli televisyen! apatah lagi radio! Ustaz/ustazah pun semakin ramai, masjid/surau semakin banyak, hari-hari lepas magrhib ada tazkirah! so persoalaanya kenapa masih ada yang jahil atau buat-buat jahil ?

Menunggu hidayah atau mencari hidayah



"sy masih menunggu hidayah untuk menutup aurat..."

Dah lali dengar ayat-ayat macam ni, tapi sampai bila... ?
menunggu hidayah tanpa ada sebarang usaha.. ? contoh mudah " sy minat seseorang, tapi sy hanya menunggu tanpa sebarang usaha " persoalannya dapat kah ?
Hidayah tidak akan datang kalau kita tidak mencari..
hidayah tidak akan datang jika kita hanya menunggu..

so kepada pengarah-pengarah filem

"susah sangat ke nak buat filem yang nampak full islamic.."?

Mahu atau Tidak



Jawapan kepada persoalan diatas, ada dua, mahu atau tidak mahu.. 
terpulanglah kepada pengarah filem..
semoga mereka diberi hidayah dan petunjuk untuk buat filem full islamic..
dari pelakonnya, wataknya, babaknya, lakonannya., dengan kata lain, dari awal pembikinan filem hingga ke akhirnya, ciri-ciri dan nilai Islam diterapkan..
ada jugak sumbangan pengarah filem kepada masyarakat Islam..

semua orang akan mati, pengarah filem pun akan mati..sebelum mati buatlah sesuatu untuk umat akhir zaman ini..