Entry Study Week : Jangan Jauhkan Diri Daripada Allah


--Fikiran berserabut--masalah + masalah + masalah -- hidup manusia tidak akan dapat lari dari masalah--
sehebat mana pun jawatan yang dipegang--seagung mana pun status dan panggilan yang dia ada--selagi dia bergelar manusia yang waras dan berakal, selagi itu masalah akan menghantui manusia..lebih-lebih lagi hidup dan memegang status sebagai seorang pelajar/mahasiswa, tekanan memuncak--masalah menggunung--itu lumrah hidup seorang pelajar..

Hidup sebagai seorang pelajar apatah lagi bergelar mahasiswa di Universiti, tidak akan dapat lari daripada program/aktiviti sama ada berbentuk kemasyarakatan atau sebagainya apatah lagi program Mega yang melibatkan sepenuhnya tenaga mahasiswa. Lumrah hidup di Universiti juga tidak akan dapat lari dari tugasan/esaimen yang pensyarah berikan. Stress + tertekan + jiwa kacau + boring + itu perkara biasa yang aku rasa semua orang yang sedang belajar hadapi termasuk aku hadapi. Lumrah kan.

Hidup dalam kelompok atau golongan yang bijak pandai memerlukan kita lebih pandai dari pandai.
Pandai pilih kawan
Pandai jaga hati orang
Pandai jaga itu ini
Pandai uruskan emosi
Pandai selesaikan masalah

Mudah dan ringkasnya, kena pandai dalam pelbagai sudut. Bukan hanya pandai dalam bidang atau subjek yang kita ambil. Hidup di Universiti memerlukan kita pandai dalam semua hal ! kalo hanya pandai dalam subjek tertentu tapi tidak pandai menguruskan diri, tidak pandai menguruskan masa, tidak pandai menguruskan emosi, tidak pandai menguruskan masalah, awak gagal !

Because, here you learn how to manage your time, how to manage your emotion, how to manage yourself, how to manage your problems, because you are here want to learn not just learn about any subject you take but everything.

------------------------------------------------------------------

Seorang junior menghantar SMS kepada aku :

"Andai kau sedih, mengadaplah kepada Allah lalu bermunajat kepadaNya. Andai kau gembira, mengadaplah kepada Allah lalu bersyukur kepadaNya. Andai kau susah, mengadaplah kepada Allah lalu berdoalah kepadaNya. Andai kau senang, mengadaplah kepada Allah lalu bertasbihlah kepadaNya. Ape pun keadaanmu, jangan sekali-kali kau menjauhkan diri daripada Allah s.w.t"

ringkas dan padat. Cukup untuk buat hati berasa bergetar.
# jangan jauhkan diri dari Allah walau ape keadaan sekalipun.

-----------------------------------------------------------------

Hidup sebagai seorang pelajar memang banyak masalah bukan ? yeah !
banyak mana pun masalah, jangan menjauhkan diri daripada Allah s.w.t.
banyak mana pun esaimen, jangan sampai tidak solat.
banyak mana pun rasa down, jangan sampai memudaratkan diri.

# dalam apa keadaan sekalipun, jangan jauhkan diri dari Allah s.w.t.