Kehidupan : What I Feel Inside


Pernah korang rasa terkilan dengan sikap manusia disekeliling korang ? 

Ya, mungkin dengan kawan-kawan, dengan sape-sape jelah yang wujud disekeliling korang. Lebih-lebih lagi kalo yang dah ada yang 'special' tu. Faham-faham sajalah kan.

Semua orang akan pernah rasa perkara ini. Sebab inilah kehidupan. Nak tak nak kita kena terima. Kita hidup dalam dunia realiti, bukan fantasi. Entah berapa ramai orang yang sangka dan hidup solah-olah mereka hidup dan berada dalam dunia fantasi semata. Tolong sedar. 

Kadang-kadang kita akan rasa semua ini berat nak pikul. Percayalah, nak tak nak kita kena pikul jugak. Kadang-kadang keadaan seolah-olah memaksa kita untuk itu. Dan kita tetap kena terima.

Pernah kena marah, pernah kena buli, pernah kena hina, pernah kena caci maki, pernah rasa tak dihargai, pernah rasa tak diperlukan, pernah rasa jatuh, pernah rasa kecewa, pernah disakiti, pernah pernah pernah dan pernah. Macam-macam pernah. Banyak sangat pernahnya, tak larat nak tulis.

Tapi ya, Aku pernah rasa semua tu. Perit.

Dan macam yang aku sebut sebelum ini, kita hidup dalam dunia realiti maka kita kena terima. Inilah kehidupan.


Apa yang perlu kita buat  : 

Berhenti mengharap apa yang kita sendiri tidak pasti.

Berhenti melangkah jika kita sendiri tak tahu arah mana nak tuju.

Berhenti tunding jari, salahkan orang lain. Mereka juga tak sempurna.

Berhenti sakiti hati orang lain. Mereka juga ada perasaan ! 

Tak perlu sibuk jaga hati orang lain, kalo hati sendiri pun tak mampu nak jaga ! 

Mereka yang suka buli, caci, hina, rendahkan orang lain, sombong, angkuh, ego , golongan ini tak perlu hidup disekeliling anda. Tinggalkan saja. Ramai lagi yang elok budinya. Hidup biar pandai memilih, setuju  ?

Tentukan sendiri.