Ustazah Pilihan : Wajar vs Tidak Wajar ?


Assalamualaikum kpd semua sahabat yang sudi singgah di sini, mga sihat dan ceria selalu. Hampir sebulan jgk aku x update blog nih, sian pulak, lame tersadai. Maaf la, disebabkan kekangan masa, keserabutan jadual sem ni, ditambah lagi timbunan assignment, juga masalah2 peribadi yang lain, mmg agak sukar utk aku mencari masa yg sesuai utk update blog nie, lebih2 lagi bila diamanahkan utk memegang jawatan kelab dan persatuan di Ukm ni, makin serabut jadinya. Tpi xpelah, terima seadanya.

Panas!

Sekarang ramai yang bercakap pasal hudud, pasal bajet 2012, dan bermacam pasal lagi yang sedang panas diperkatakan oleh masyarakat kita, namun aku lebih berminat untuk menarik perhatian korang semua berkenaan isu ' ustazah pilihan '.

Mustahil!

Oleh kerana perkembangan teknologi sekarang ni makin maju, maka mustahil lah kalo ada antara kita yang xtau perkembangan siri terbaru 'ustazah pilihan' nih, kalo nak tau, dkt facebook ade jer page 'ustazah pilihan' taip jer kt fb korang tu, untungla yang ada astro, dpt gak tengok ustazah-ustazah yang cantik2 dalam tu yer,org laki mesti suka tengok punyer!

Redah!

Baru-baru ini, muslimah-muslimah di Malaysia digembar-gemburkan dengan program realiti TV yang baru, “Ustazah Pilihan”. Kata mereka (penerbit), untuk mencari ikon muslimah sejati. Dengan ramalan sehangat sambutan Imam Muda, aku yakin dan percaya bukan semua muslimah setuju dengan program sebegini,tapi ada jer yang setuju, excited lagi nak join.


KUALA LUMPUR: Saluran televisyen Astro Oasis memperkenalkan program realiti terbaru berjudul Ustazah Pilihan yang bakal bersiaran pada 1 Oktober depan.
Program tersebut akan memaparkan pencarian muslimah sejati merangkumi segala aspek kehidupan seperti pendidik, pembimbing dan pemimpin kaum wanita dalam masyarakat.
“Idea menerbitkan program ini adalah rentetan daripada kejayaan program Imam Muda yang ditayangkan di saluran ini. Menjadi tanggungjawab kami untuk memberi peluang kepada kaum wanita untuk mengembangkan bakat mereka.
“Bagaimanapun dakwah yang akan ditampilkan bersesuaian dengan situasi semasa tetapi masih berpaksikan hukum syarak yang semestinya menjadi suatu kelainan selain mampu menarik perhatian masyarakat,” ujarnya pada sidang media Majlis Pelancaran Ustazah Pilihan, di sini, Isnin.
Majlis tersebut turut dirasmikan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.
Menerusi konsep Ustazah Pilihan ini, sebanyak 10 Muslimah akan dipilih menerusi siri pencarian di beberapa buah negeri.





Ustazah pilihan tu APA ?

'Ustazah Pilihan' merupakan sebuah program realiti TV yang terbaru di Astro Oasis. Tujuan program ini adalah tidak lain dan tidak bukan adalah untuk memaparkan para muslimah yang akan dibentuk sebagai seorang muslimah yang sejati. Pendek kata, mana-mana 'ustazah' yang memenangi program realiti TV ini bakal dilihat seperti ‘bidadari dunia’, sempurna untuk hati seorang lelaki.

Komentar


Memang,kejayaan Imam muda dapat menarik minat anak anak muda dalam bidang dakwah,tak kira lah dari aspek peserta mahupun penonton sendiri,secara tidak langsung sedikit sebanyak dapat menarik ‘orang muda’ dalam bidang dakwah.Alhamdulillah

Tapi ini tak bermakna ia  relevan untuk buat program ‘ustazah pilihan’..Aku tidak nampak  langsung program ni sesuai untuk kite semua.
Bagi aku, program memang tidak sesuai. Bukan kerana identiti syiar Islam tidak suka dipertonton, tapi menyalahi konsep seorang muslimah yang penuh dengan sifat Al-Haya (Pemalu).


Mungkin la,tak nak kasi diskriminasi,ye la,imam muda ade,kenape program ustazah takde plak ? tak kan pompuan tak leh berdakwah ?

Pemikiran moden akan cakap macam tu,tapi tidak dari aspek islam sendiri!
Bukan aku cakap islam tidak membenarkan perempuan untuk berdakwah, tidak, tapi tengok keadaan masyarakat serta kesesuaian.
Sebenarnye bende macam ni tak perlu ilmu agama yang tinggi lah..Fikir logik,kalau ustazah-ustazah tersebut masuk tv, konon untuk berdakwah, dan ditonton pula oleh jutaan lelaki,macam mana tu ?
Tak kan la kalau tak masuk rancangan tu tak boleh berdakwah ? tipu la..Banyak lagi cara lain.
Korang pun tau dah mungkin pernah dengar ' wanita cantik dan beriman itu tidak dipandang dan memandang', ada pulak yang backup " xpe, nanti peserta tu pakai la purdah ", skrg sila tunjuk mane satu peserta yang terpilih ( 11 org ) pakai purdah ? setahu aku mmg xde la yang pakai purdah!


Bak kata Dr Yusuf Qardawi, niat yang baik TIDAK akan menghalalkan yang haram! Fahamilah!
Adakah wanita itu untuk di pertontonkan? Itu ke yang Rasulullah ajar?
Sesungguhnya wanita itu BUKAN untuk di pertontonkan! Sedangkan Nabi bersabda, solat di rumah itu lebih baik bagi kamu(wanita) berbanding di masjid. FAHAMILAH!

Pandangan Ustaz Azhar Idrus
klik untuk besarkan image


lagi >

Mereka cakap,rancangan ini hanya akan ditonton oleh muslimah sahaja..astro,jangan jadi bodoh,boleh ? macam mane kau nak prevent sang jantan dari tengok rancangan tu ??
dan 
Mane mufti/ulama ??diam??senyum x perlu kata apa?? atau dah bertukar jadi ular dalam semak ?


Daripada Ali bin Abi Talib berkata:telah bersabda Rasulallah SAW; Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam itu kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal drpd al-Quran itu kecuali hanya tulisannya.
Masjid² mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat² makhluk yg ada di bawah kolong(naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah dan kepda mereka fitnah itu akan kembali”                 -H.R al Baihaqi


Bagi aku,senang..siapa yang masuk rancangan itu,sudah pasti die keliru mengenai  ”apa itu wanita solehah ”
Ibarat kau belajar kelas agama,ilmu agama penuh di dada,tapi kau berkelakuan lebih dari seorang jahil!
Sungguh,bile sang jahil berbuat dosa,die akan di pandang hina,
Namun lagi hina bila seorang pencinta ilmu berbuat dosa sedangkan die mengetahui kebenaran..
Hujjah Aku!
1.Perhiasan yang dipertontonkan orang mengundang bahaya. Nabi SAW bersabda : “Seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah”. Allah pula berfirman di dalam surah Ali Imran, ayat 14 : "Dihiaskan bagi manusia itu dengan kesukaannya pada syahwat berupa wanita....".



Dalam konteks ini, muslimah adalah perhiasan yang terbaik untuk suaminya. Perhiasan yang cantik, jika ditontoni pasti mengundang bahaya. Bukan sahaja mengundang bahaya kepada dirinya sahaja dari segi keselamatan (maklumlah, jika dah terkenalkan…), bahkan mengundang bahaya kepada dirinya dari segi 'title' muslimah itu sendiri.

Silap hari bulan, suami perlu bersabar dengan peminat si isteri, bukan terkenal kerana ketokohan, tetapi terkenal dengan kata-kata begini : “Eh.. Ini pemenang ustazah pilihan kan?”


2. Muslimah mulia dengan sifat malunya. Biarpun hari ini, ramai yang berkata perlunya muslimah bekerjaya, biar berdiri setanding dengan muslimin, malunya muslimah itu sentiasa ditutupi dengan kesederhanaan.


Seorang muslimah sepatutnya sudah tahu had-had wanita bekerjaya. Jika sudah jadi peserta “Ustazah Pilihan”, kepandaiannya sudah pasti diujibakat dan dipertontonkan, kepimpinannya juga diujibakatkan dan dipertontonkan, tatasusila juga diujibakatkan dan dipertontonkan… Manakah dia rasa ‘malu’ yang seharusnya memberikan ‘keistimewaan’ itu kepada si suami??

3. Rancangan ini tidak mahu tidak ia sekaligus menjadi ‘santapan’ lelaki yang bermasalah hati. Muslimah bukan lah perempuan murahan. Tidak diperagakan menawan dihadapan lelaki ajnabi, bahkan mengenalinya sahaja cukuplah dengan nama.

Apa persamaan Imam Muda dengan Akademi Fantasia? Mereka ini diperkenalkan dipertunjukkan kehebatannya. Baiknya Imam Muda kerana Islam yang disyiarkan. Tetapi, apa beza Imam Muda dengan Ustazah Pilihan? Persamaannya adalah Islam disyiarkan,tetapi bezanya : Ustazah Pilihan tetap tak kena pada cara…


akhir kata, mohon maaf kalo terkasar bahasa, hingga ada yg terasa, walaupun mmg niat aku nk bt korang terasa, sbb sifat manusia nih bila terasa baru nak berubah/sedar..

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan"
-Imam Hassan Al-Basri