Facebook Bukan Tuhan

Assalamualaikum..alhamdulillah segala puji bagi Allah swt, Tuhan sekalian alam, kerana hingga saat ini aku masih diberi peluang utk merasa nikmat yang sangat banyak yang dikurniakn kpd aku , alhamdulillah.




Meh aku nk citer cikit pasal facebook nih atau dalam bahasa terengganu 'lamang muker buku' . Bukan nak citer pasal siapa pengasas dye mark ape ntah name org tu dan tahun bila beroperasi.


Cuma nak bagi pandangan aku laa. Sekarang aku duk perhatikan, ramai yang anggap facebook ni mcm Tuhan.


Haish!biar betul ? kenapa pulak sampai aku anggap mcm tu ?


Sebelum aku jawab soalan yang bermain dalam otak korang sume, meh jawab soalan aku dulu :


-korang ada masalah, kat sape korang mengadu ? Allah
-korang bahagia, dengan sape korang berkongsi ? Allah
-korang sedih, kat sape korang mohon beri kekuatan ? Allah


ok, sekarang bagi aku jawab soalan yang bermain dalam fikiran korang, kenapa ramai yang anggap facebook ni macam Tuhan.


-ada masalah, bagitau dalam facebook.
-bahagia, bagitau dalam facebook.
-sedih/frust/kecewa, bagitau dalam facebook.
-kalo boleh apa yang kita sedang buat, akan buat, nak bagitau dalam tu.


aku tak cakap semua la, tapi segelintir yang anggap mcm tu..aku pun cmtu jgk!


mesti ada bidas aku cmni '
 "salah k aku nk kongsi dgn orang lain ?????"


er____ada aku cakap salah ? aku tak cakap pun salah bro..korang nak kongsi ape-ape pun kongsi jelah, tapi biar kena.


biar kena ?? cmne tu ?


ok, korang ada masalah kan ?
korang frust ?
korang kecewa ?
korang sedih putus cinta ?


-mana peranan korang sebagai anak ? sepatutnya kalo ada masalah beritahulah kepada mak ayah, sebab mereka yang penat lelah besarkan korang, bukan mark zulckerberg  tuh! aku tak cakap semua, tapi segelintir la yang suka sangat share masalah dalam facebook..


Tapi bila dengan mak ayah haram pun tak beritahu..bila mak ayah tanya 
    'ada masalah tak ?' jwbnya 'takde, sume ok'..
tapi dalam facebook bukan main mengadu itu dan ni..nampak sangat facebook lebih penting berbanding mak ayah korang.


-mane peranan korang sebagai hamba Allah ? sepatutnya korang mengadu kepada Allah swt, DIA yang menciptakan kita semua, DIA yang mencurahkan segalanya kepada kita, DIA yang memberi rasa bahagia, rasa sedih, rasa kecewa, jadi mengadulah kepada DIA..hanya DIA yang mampu tolong kita dalam apa jua situasi sekalipun!


bro,
macam mane nak mengadu kepada Allah ? 


-DOA


yup__DOA!


Allah berfirman (maksudnya):

“Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina”.” (Surah al-Mu’min, 40: 60)

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Surah al-Baqarah, 2: 186)



lagi satu, apa kata korang share benda yang berfaedah dalam wall fb korang tu, ada gak manfaatnya..


Selamat Beramal :)